Trade marketing i rozwiązania Digital Signage. Jak łączyć świat offline i online?
Działania marketingowe nie kończą się wtedy, gdy potencjalny klient przekracza próg danego sklepu. Przeciwnie – właśnie wewnątrz sklepu za sprawą m.in. rozwiązań Digital Signage można skutecznie wzmacniać wizerunek marki i relację z klientem. Oto kilka pomysłów, jak Digital Signage może się stać skutecznym narzędziem strategii marketingowej marki w punkcie sprzedaży.
Nowości i oferty specjalne
Szeroko zakrojony plan marketingowy obejmuje połączenie działań w wielu kanałach komunikacji takich jak telewizja, internet, media społecznościowe, reklama zewnętrzna, etc. Wszystkie te działania skupiają się jednak na kluczowych obszarach przed wejściem klienta do sklepu. A co dzieje się później? Co dzieje się w tzw. przestrzeni „in-store”?
Jednym z najbardziej oczywistych sposobów wykorzystania Digital Signage jest informowanie o promocjach w sklepie. Możemy go użyć do informowania o okazyjnych cenach, ofertach specjalnych, wprowadzaniu na rynek i promowaniu produktu oraz do powiadamiania o nadchodzących wyprzedażach i różnych akcjach marketingowych. Klienci zdążyli się już przyzwyczaić do cyfrowych wyświetlaczy w sklepach i oczekują, że będą w ten sposób informowani o bieżących i nadchodzących ofertach. Ekrany LCD mogą również zbudować i zwiększyć świadomość produktu, co jest szczególnie przydatne w sektorze produktów sezonowych, takich jak np. branża odzieżowa. Poprzezwykorzystanie systemu oznakowania produktu w taki sposób, by zwrócić uwagę i zaoferować specjalne ceny tych towarów, na które akurat kończy się sezon, można skutecznie zwiększać sprzedaż określonej grupy produktów – na przykład odzieży z kolekcji zimowej, która musi ustąpić miejsca wiosennej.
Wzmacnianie lojalności
Digital Signage skutecznie buduje również lojalność klientów. Wiadomości i treści na ekranie przy kasie mogą zachęcić klientów do rejestracji w programach lojalnościowych czy instalowania aplikacji mobilnych danej sieci sklepów. Przestrzeń w obrębie kasy jest doskonałym miejscem do wykorzystania dłuższej treści w storytellingu. Taki przekaz nie tylko angażuje odbiorcę, ale również „skraca czas” jego oczekiwania i zwiększa jego zadowolenie z wizyty w sklepie. Wszelkie ekrany w pobliżu popularnych produktów mogą również zachęcić np. do subskrypcji newslettera czy rejestracji w witrynie, dzięki czemu klienci będą w przyszłości powiadamiani o wyprzedażach, ofertach specjalnych, wydarzeniach i innych akcjach. Nie mniej ważną korzyścią jest również ciągłe powiększanie bazy danych o nowe rekordy, co wzmacnia tak ważną dla biznesu wiedzę o jego klientach.
Cross–selling i up–selling
Wybór zamiennika popularnego produktu? Oferta produktu, które będą dobrze współgrały z czymś, co już zostało zakupione przez klienta? Ekrany LED w pobliżu ekspozycji produktów wspierająsprzedaż dedykowaną lub sprzedaż produktów powiązanych poprzez przedstawienie klientom szerszego wyboru towarów. To pozwala nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również poprawić zadowolenie klienta poprzez przedstawienie takich produktów, którymi klienta jest zainteresowany. Rozwiązania Digital Signage pozwalają docierać do klientów z bardzo precyzyjnymi ofertami, które odpowiadają ich oczekiwaniom, korespondują z ich przeszłymi wyborami albo odnoszą się do produktów z ich koszyka.
Prezentacja i edukacja
Nowe produkty, które po raz pierwszy pojawiają się w sklepie, przeważnie wymagają większego opisu, a nawet pewnych wyjaśnień. W takiej sytuacji rozwiązania Digital Signage okazują się nieocenione, ponieważ w punkcie sprzedaży pozwalają lepiej zaprezentować dany produkt. Jeśli sprzedajemy np. urządzenie, który wymaga instrukcji, możemy na ekspozycji produktu pokazać krótkifilm instruktażowy. Możemy również wyświetlić dodatkowe informacje o produkcie, a nawet odpowiedzi na najczęściej zadawane pytanie dotyczące oferty. Dając klientowi łatwy dostęp do takich informacji, możemy rozwiać ewentualne wątpliwości i przyśpieszyć podjęcie decyzji o zakupie produktu.
Rozpoznawalność i przywiązanie do marki
Przed zakupem klienci potrzebują czasu na zdobycie wystarczającej ilości informacji o danymprodukcie. Ciekawość klienta i jego przywiązanie do marki możemy zbudować poprzez prezentowanie treści dotyczących początków, historii i wartości danego brandu. Storytelling prezentowany na różnego rodzaju rozwiązaniach cyfrowych „in-store” wpływa na zapamiętanie prezentowanych treści dwadzieścia razy efektywniej niż prezentacja opisów produktu czy danych liczbowych. Ciekawie opowiedziana historia firmy czy konkretnego produktu pozwala zjednać klienta, wciągnąć go w pewien świat wartości i przywiązać do danej marki.
Obsługa klienta i sprzedaż
Bezpośrednia obsługa klienta robi istotną różnicę między zakupami offline i online, tj. w sklepach stacjonarnych i w internecie. W przypadku tradycyjnych punktów sprzedaży i nowoczesnej strategii trade marketingowej, możemy bezpośrednio – poprzez nośniki cyfrowe takie jak ekrany LED, LCD, totemy czy kioski – wpływać na zadowolenie klienta z zakupów. Czasem jest to kwestiaodpowiedniego oznakowania wnętrza sklepu, czasem właściwego podkreślenia nowego produktu, a innym razem zaoferowania produktu podobnego lub komplementarnego. Zawsze chodzi jednak o to, by pomóc klientowi w znalezieniu produktu, właściwym wyborze i podjęciu satysfakcjonującej decyzji zakupowej. Dzięki rozwiązaniom cyfrowym możemy również dostarczyć klientowi wsparciaodpowiadając na typowe pytania za pośrednictwem wyświetlaczy lub łącząc klienta z odpowiednią osobą, która udzieli fachowego wsparcia. Dobrze zaprojektowane systemy Digital Sigange mogą stanowić ważne wsparcie dla personelu sklepu, a nawet wyręczać obsługę w części jej zadań. To wszystko wymaga jednak wyboru odpowiednich produktów i umiejętnego wykorzystania ich do celów marketingowo-sprzedażowych. Właśnie w takich działaniach profesjonalne wsparcie może zaoferować firma Applink.
Rozwiązania Digital Signage nabierają coraz większego znaczenia nie tylko jako element strategii marketingowej w miejscu sprzedaży, lecz także w o wiele szerszym ujęciu krzyżowania świata online i offline. Wyrafinowane produkty cyfrowe, takie jak ekrany LED i LCD wyposażone w czujniki ruchu, beacony i telesterowniki, a dodatkowo zintegrowane z bazą danych, budują most między aktywnością klienta w sklepie internetowym i stacjonarnym. W konsekwencji – rośnie znaczenie marki, rośnie sprzedaż i spełniają się cele marketingowe skoncentrowane na zadowoleniu klienta.