Pierwsze strefy zabawy i edukacji ZooZone w KFC i Banku Pekao S.A.
Przestrzeń dla dzieci to dziś standard wyposażenia przestrzeni handlowych i usługowych – od galerii i sklepów, poprzez hotele i restauracje, aż po oddziały banków, placówki medyczne i salony samochodowe. Atrakcyjna strefa zgodna z ideą „edutainment” zwiększa satysfakcję klientów, kształtuje tożsamość marki i stymuluje sprzedaż.
Może się wydawać, że strefy zabaw dla dzieci to mało istotny dodatek, bez którego galeria, sklep czy restauracja się obejdzie. Badania jednak dowodzą, że to właśnie dzieci i ich doświadczenie często okazują się kluczowe w momencie wyboru miejsca, w którym zrobimy zakupy. Opublikowany przez firmę badawczą IQS raport „Kids’ Power 2016” wskazuje, że dzieci mają coraz większy wpływ na decyzje konsumenckie rodziców. Blisko 50 proc. matek przyznaje, że ich dzieci wprost doradzają im wybór marek i produktów. W ponad 30 proc. przypadków to od dzieci zależy wybór restauracji, w której rodzina ma zjeść obiad. Atmosfera przyjazna rodzinie i oferta dedykowana dzieciom to zatem nie dodatek, ale konieczność.
Zabawa w nowym wydaniu
Obecna specyfika branży retail, która zmusza menedżerów do zabiegania o dobre doświadczenia dzieci i ich rodziców, przyniosła wiele zmian w zakresie aranżowania tzw. kącików zabaw dla najmłodszych. Jeszcze do niedawna dominowało przekonanie, że w ciasnym i nieustawnym miejscu, które trudno wykorzystać do celów komercyjnych, gdzie nie zmieści się kolejny stolik dla gości lub regał z produktami, wystarczy postawić plastikowy stolik, krzesełka, kilka pisaków i kolorowanki.
– Tradycyjne kąciki dla dzieci wyczerpały potencjał oddziaływania na wyobraźnię dzieci. Współczesne dzieci to pokolenie digital natives, które ekran dotykowy traktuje jak coś naturalnego. Nie uciekniemy od elektroniki, ale możemy sprawić, by wspierała rozwój dzieci, a nie była narzędziem bezcelowej rozrywki. ZooZone z ekranami marki Samsung rozumie tę ideę doskonale – mówi Mikołaj Bobiński, Sales Director IT Division Samsung Electronics.
Przewaga rozwiązań cyfrowych
Aby sprostać oczekiwaniom rynku i rzeczywiście tworzyć miejsca atrakcyjne dla dzieci i ich rodziców, trzeba nowego myślenia o przestrzeniach dla najmłodszych. Strefy dla dzieci należy lokalizować w miejscach „pierwszej kategorii” – tj. przestronnych, bezpiecznych i oświetlonych. Każdy metr kwadratowy galerii, sklepu czy restauracji musi generować zysk, dlatego równie ważne jest to, by strefa zabaw zapewniała dzieciom mnogość doświadczeń i maksimum satysfakcji przy wykorzystaniu możliwie małej powierzchni. Tego rodzaju efektywność mogą zapewnić tylko rozwiązania cyfrowe, które na jednym monitorze oferują różne gry – zręcznościowe, logiczne i językowe – oraz umożliwiają systematyczną aktualizację ich treści. Dzieci nie są zdane na jedną zabawkę manualną, która jest stała i szybko się nudzi, ale mogą wybierać spośród gier dopasowanych do ich wieku i zainteresowań, a podczas każdej kolejnej wizyty odkrywać nową aplikację.
– Specyfika branży postawiła przed nami wyzwanie stworzenia produktu dla dzieci, który byłby kompaktowy i łatwy do instalacji, a zarazem dawałby dzieciom maksimum wrażeń i frajdy. Tak powstało ZooZone, które zajmuje niewiele przestrzeni, a skutecznie przyciąga uwagę dzieci i oferuje kilkanaście zmiennych gier edukacyjnych – mówi Grzegorz Kaszyński, Prezes Zarządu firmy Applink..
Wdrożenie w restauracji KFC
Jedna z pierwszych stref zabaw dla dzieci o nazwie ZooZone została zrealizowana w zbudowanej wedle nowego konceptu restauracji KFC w Krakowie. Kompaktowy produkt w postaci ekranów dotykowych w zabudowie przypominającej kształtem żyrafę i słonia doskonale wpisał się w przestrzeń zarezerwowaną dla dzieci. Ciepły kolor sklejki sprawia, że miejsce stało się przytulne i kameralne, a symboliczne kształty zwierząt już z daleka wzbudzają ciekawość dzieci. Nie sposób przecenić także gier edukacyjnych, które zarówno w warstwie logicznej, jak i graficznej zostały zaprojektowane z najwyższą starannością.
Restauracje KFC rzeczywiście poszukiwały produktu dla dzieci, który byłby atrakcyjny, nowoczesny i niezawodny. ZooZone spełnił te oczekiwania, a co najważniejsze poszerzył ofertę obiektu o funkcję edukacji w zakresie ekologii. Korzystając z gier multimedialnych, dzieci uczą się na przykład, jak segregować odpady. To wielka zaleta tego produktu. Po kilku miesiącach od jego instalacji obsługa restauracji potwierdza, że dzieci dużo chętniej korzystają z gier na ekranach dotykowych niż z wystawionych obok zabawek manualnych. Tymczasem to dopiero początek – przed firmą Applink wdrożenie czujników ruchu dla nowych gier edukacyjnych oraz ciekawych akcji konkursowych dla dzieci
Strefa w oddziale Banku Pekao S.A.
Oddział banku to miejsce, w którym klienci szczególnie potrzebują skupienia, by dobrze rozważyć ofertę i podjąć właściwe decyzje finansowe. Bezpieczna strefa zabaw dla dzieci, w której rodzice mogą zostawić swoje pociechy na kilkadziesiąt minut, podczas gdy sami zajmą się rozmową z obsługą banku, okazuje się pożytecznym i funkcjonalnym rozwiązaniem. Rzecz w tym, że mało który produkt spełnia oczekiwania nowoczesnych placówek bankowych w zakresie estetyki, a co więcej – mało który produkt cyfrowy spełnia wyśrubowane normy transmisji danych stawiane przez bankowe systemy bezpieczeństwa. – Sprostaliśmy obu wyzwaniom postawionym nam przez sektor bankowy. Dla Banku Pekao przygotowaliśmy indywidualny projekt zabudowy ekranów dotykowych, który kształtem nawiązuje do piktogramu w logotypie naszego klienta. Wzmocniliśmy także firewall naszego software’u, dzięki czemu pomyślnie przeszliśmy testy bezpieczeństwa IT – mówi Grzegorz Kaszyński, Prezes Zarządu w firmie Applink.
Dwa obiekty, wolnostojące drzewko z ekranem dotykowym i grą manualną, a także oryginalny żubr z zestawem aplikacji edukacyjnych, na dobre wpisały się we wnętrza oddziałów Banku Pekao w Warszawie. Instalacja strefy zabaw ZooZone dla dzieci wprowadziła w placówce banku zupełnie nową jakość. Gry edukacyjne przyciągają uwagę najmłodszych, a dzięki temu rodzice mogą spokojnie rozmawiać z doradcami. Forma i zwięzła bryła produktu, a także niezawodność aplikacji, które dają dzieciom tak wiele doświadczeń w zasięgu wzroku rodziców, okazały się strzałem w dziesiątkę. Już wkrótce ZooZone pojawi się w obiektach należących do zupełnie innych branż. Applink
To lider instalacji Digital Signage w Polsce. W portfolio firmy znajduje się kilkaset różnych realizacji – od wielkoformatowych ekranów LED, poprzez ściany LCD, aż po multimedialne kioski reklamowe i nawigacyjne. Applink dostarcza również innowacyjne rozwiązania typu Dynamic Backlight i Dynamic Scroll dla firm z branży reklamy zewnętrznej. Klientami firmy są m.in. AMS, Clear Channel, Ströer, Synergic, Unibail-Rodamco-Westfield, ECE Projektmanagement Polska. Najnowszym produktem firmy są innowacyjne strefy zabaw dla dzieci o nazwie ZooZone. Więcej na www.applink.pl/en.
Autorem tekstu jest Dominik Rogóż, ETHOS Communication & CSR