Rozwiązania Digital Signage to realna przewaga w komunikacji marketingowej
Digital Signage to nowoczesne media służące do przekazywania treści o charakterze marketingowym, reklamowym i informacyjnym. Nośniki działają przy użyciu odpowiednich rozwiązań hardware i software, najczęściej są to ekrany LED lub LCD oraz odpowiednie oprogramowanie do zdalnego zarzadzania treścią. Sprawdźmy, jakie korzyści daje wykorzystanie digitali i w czym tkwi ich realna przewaga nad innymi formami komunikacji wizualnej?
Reklama bez żadnego „adblocka”
Technologia Digital Signage od lat rozwija się w sposób bardzo dynamiczny. Chcąc pozyskać i utrzymać zainteresowanie klienta coraz więcej firm inwestuje w wyrafinowane systemy Digital Signage, a te z kolei oferują coraz lepszą jakość obrazu, coraz bardziej zróżnicowane formaty ekranów, coraz więcej możliwość interakcji z odbiorcą, a także – coraz bardziej atrakcyjne ceny. Nie ma wątpliwości co do tego, że tzw. „digitale” są skutecznym narzędziem komunikacji, ponieważ oddziałują na wiele zmysłów odbiorcy jednocześnie. Nośniki cyfrowe angażują wzrok, który śledzi dynamiczny obraz, często również słuch, a także dotyk – w przypadku takich np. nośników jak kioski nawigacyjne czy kioski sprzedażowe. Digital Signage angażuje percepcję odbiorcy w stopniu o wiele większym niż statyczne reklamy w takiej formie jak np. plakaty, hangery czy billboardy.
Atrakcyjność nośników Digital Signage jest bardzo wysoka również w porównaniu z reklamą w internecie. Okazuje się (co potwierdzają ośrodki badawcze w USA, takie jak Arbiton), że digitale cechują się większą skutecznością w docieraniu do odbiorcy niż treści sponsorowane w takich portalach jak np. Google, Facebook, Twitter czy YouTube. Badania dowodzą, że reklamy wyświetlane na desktopach czy smartfonach są dla użytkowników bardziej irytujące niż treści przekazywane przez wielkoformatowe ekrany LCD, LED, czy inne totemy reklamowe w przestrzeni publicznej. W takich miejscach jak przystanki autobusowe, stacje metra, przejścia podziemne czy food courty galerii handlowych trudno zignorować przekaz marketingowy, który dociera do wszystkich, bez względu na wiek i wykształcenie, a także – nie daje się zablokować za pomocą popularnych „adblocków”. Dobrze zarządzane nośniki Digital Signage, tj. takie, które działają niezawodnie, są dobrze zlokalizowane i mają odpowiednio przygotowany kontent, skutecznie zdobywają uwagę odbiorców.
Emisja treści w czasie rzeczywistym
Nośniki Digital Signage gwarantują również przewagę w wymiarze ekonomicznym i operacyjnym. Inwestycja w digitale zwraca się stosunkowo szybko, ponieważ koszty wymiany treści na nośnikach cyfrowych są zdecydowanie niższe niż w przypadku nośników analogowych. Co więcej, kontent zmieniany jest w czasie rzeczywistym, bez żadnego opóźnienia, a emisję treści można planować z dużym wyprzedzeniem, edytować ją w zależności od pory dnia, kontekstu danego miejsca i grupy odbiorców. Przekaz emitowany na nośnikach Digital Signage coraz częściej może być także personalizowany, tzn. dopasowywany do preferencji konkretnego odbiorcy. Takie możliwości dają np. beacony, czyli mikronadajniki działające w technologii bluetooth 4.0. W ten sposób, np. na ekranie LED w witrynie sklepu czy za kasą w danym sklepie, możemy wyświetlić klientowi np. ten produkt, który pasuje do ostatnio zakupionej przez niego pozycji, albo inny produkt, który wcześniej oglądał w naszym sklepie online i zostawił go w wirtualnym koszyku.
Kluczem do skutecznego zarządzania nośnikami Digital Signage jest oprogramowanie. Applink od lat rozwija własną platformę do zdalnego zarządzania digitalami. Media Manager to system, dzięki któremu poprzez system GSM można monitorować, diagnozować i zarządzać niemal wszystkimi parametrami nośników Digital Signage. Osoba, która odpowiada za support techniczny urządzeń, może z poziomu back office określić, czy dany totem reklamowy jest podłączony do zasilania, czy posiada łączność z internetem, jaka jest jego wewnętrzna temperatura, wilgotność, etc. W razie usterki, może oczywiście nośnik zrestartować, skorygować jego parametry i przywrócić do prawidłowego funkcjonowania.
Nośniki Digital Signage w centrum uwagi
Rozwiązania Digital Signage znajdują coraz bardziej powszechne zastosowanie w różnych obszarach komunikacji marketingowej. Outdoorowe ekrany LCD, instalacje Cityscroll, Backlight, totemy reklamowe czy witryny LED to tylko wybrane przykłady aktywnego przekazywania treści. Przekaz podany w takiej formie jest atrakcyjny, mało inwazyjny i łatwo przyswajalny odbiorców.
Digitale sprawdzają się w każdej przestrzeni, gdzie komunikat musi zostać podany w sposób dynamiczny, czytelny i szybki. Dworce, lotniska, kina, hotele, restauracje – to naturalne środowisko występowania nośników Digital Signage. Niemal powszechnym elementem wyposażenia galerii handlowych są totemy informacyjne czy kioski wayfindingowe. Tego rodzaju urządzenia pozwalają klientom lepiej orientować się w przestrzeni dużych centrów i szybciej znajdować interesujące ich punkty sprzedaży. Coraz bardziej popularne od lat stają się również kioski sprzedażowe, które przy wejściu np. do restauracji szybkiej obsługi pozwalają złożyć zamówienie bez konieczności bezpośredniego kontaktu z obsługą.
Popularność systemów Digital Sigange to nie chwilowy trend, ale wyraźna długofalowa tendencja, której uzasadnieniem są realne przewagi w komunikacji marketingowej gwarantowane przez tego rodzaju rozwiązania. Digitalizacja jest nieuchronna i w kolejnych latach z pewnością obserwować będziemy rozwój tego rodzaju nośników. Z całą pewnością rozwinie się obszar związany z personalizacją przekazu oraz interakcją między nośnikiem a odbiorcą. Treści emitowane na wielkoformatowych ekranach nie będą przypadkowe, ale dopasowane do konkretnego odbiorcy, kontekstu czy pory dnia; ekrany natomiast coraz częściej będą prowokować nas do interakcji – poprzez dotyk, wysłanie SMS, czy reakcję na powiadomienia przekazywane wyświetlane na naszym smartfonie.